Undergraduate in Visual Communication
Official course registration, RVOE N° 20160718 | September 30, 2016

Any talk about visual communication’s increasing importance in today’s world is ignoring its relevance throughout the history of humankind. The first records of communication between people are visual. Words and images are collections of symbols: letters are signs composed of lines, curves and closed shapes, and like images they can be represented in a variety of colors, forms and sizes.

CENTRO’s undergraduate program in Visual Communication has been designed around the essential role of language in our society. Graduates will specialize in non-verbal communication, and will be capable of resolving needs related to education, information and recreation in disciplines ranging from graphic, digital, editorial and packaging design to cultural promotion and art direction. The multidisciplinary study program will enable pupils to develop their own personal style and approach, responding to a variety of social and cultural contexts, as well as being equipped to join the various fields of visual communication.


Durante el primer y segundo semestre las asignaturas son comunes con las otras licenciaturas CENTRO, el alumno desarrollará conceptos básicos, de la mano con una formación integral, con la finalidad de garantizar una visión interdisciplinaria y la preparación para el trabajo colaborativo.
Al mismo tiempo conocerá la estructura de las imágenes como principio para la creación de mensajes visuales e identificará la evolución de la escritura, la imagen manual, tanto impresa como digital, para comprender la complejidad del contexto actual.


Color Visual language and programming
Line, observation and structure
Photographic and digital image I
Film analysis
Understanding and creating texts I
Semiotics of the image
Letter and alphabet design I


Volume and programming language
Volume, observation and structure
Photographic and digital image II
Understanding and creating texts II
Aesthetic and design concepts
Creative processes
Visual process
Letter and alphabet design II
Archeology of the media


Se desarrollarán procesos creativos y de investigación para construir estrategias metodológicas y crear narrativas visuales aplicadas a contextos análogos y digitales.
El estudiante aprenderá los principios y elementos del diseño tipográfico para construir estructuras de información y conocerá distintos formatos de producción aplicables en el ámbito de la comunicación visual.


Digital media
Sound time
Theories of design
Illustration
Digital design studio I
The visual message
Typographic exploration
Introduction to printing techniques


Documentation
History of everyday life
Poetry and design
Management of creative companies
Digital design studio II
The identity message
Applied typography I
Serial printing systems
Investigation methodology


El alumno utilizará sus conocimientos en diseño, comunicación y branding para la edición, publicación ydifusión de proyectos interactivos y transdisciplinarios relacionados con las necesidades de su entorno.
Integrará experiencias bidimensionales, tridimensionales y digitales, de producción, para establecer una experiencia sistémica entre el contenido y las distintas audiencias.


Marketing and competitiveness
Digital design studio III
Design of experiences I
The message of information
Applied typography II
Production and costs
Binding: processes, materials and costs


Sustainable culture
Design and management of projects
Applied illustration
Digital design studio IV
Design of experiences II
The interaction message
Printed media I
Packaging: processes, materials and costs


Los estudiantes aplicarán metodologías de investigación, para desarrollar contenidos textuales y visuales con una postura crítica y activa ante la creación de sistemas gráficos, tipográficos y de información para comunicar mensajes honestos, actuales y responsables con su entorno.
Así mismo, serán capaces de desarrollar un lenguaje particular sustentado en un compromiso entre las necesidades del mercado, la anticipación de modelos emergentes de comunicación y un alto nivel profesional.


Organic applied drawing
Digital design studio V
Design of experiences III
The transmedia message
Printed media II
Integration of terminal project I


Design of experiences IV
Development of the terminal project
The integral message
Integration of the project
Terminal II
Debate and conclusion of the terminal project

Projects Visual Communication

Cartel Ojo Político.
El mensaje de interacción

Identidad Visual y folleto
para la 29ª edición
del Festival de México

Cartel Dolor.
Taller Zona C Dolor

Libro.
Mensaje Visual

Timbres postales.
Taller Square inside a Square

Destination:México.
MoMA, New York

Identidad gráfica.
40ª edición
Festival Internacional Cervantino

Yo no quiero ser un blanco.
62ª Conferencia Internacional
de las Naciones Unidas

Cartel Otelo.
Tipografía aplicada I

Robot fotovóro