Undergraduate in Textile and Fashion Design
Official course registration, RVOE N° 20160721 | September 30, 2016

The undergraduate degree program in Textile and Fashion Design helps students forge their own vision and shows them how the fashion world works, taking into account its creative, theoretical, technical and marketing dimensions. By studying the principles of design and practice in pattern designing, dressmaking, marketing and illustration, with modules on the use of fabrics, undergraduates will develop skills to understand and put various production techniques into practice and learn how to use materials.

The curriculum also allows students to relate to cultural, creative and business processes involved in every aspect of fashion, from designs to the industry’s social impact. Through partnerships with fashion-industry organizations and businesses, students gain professional experience of developing products from textile silkscreen printing to accessories, as well as organizing catwalks and fashion shows.

Over the four-year course students will have a broad range of contacts with the world of fashion and textiles that goes beyond design – styling and publications, business, marketing, visual merchandising, retail, footwear, jewelry – thanks to a program of talks, short courses, workshops, competitions, and study trips.


En el primer y segundo semestre las asignaturas son comunes con las otras licenciaturas, se desarrollan conceptos básicos junto con el inicio de una formación humanística con la finalidad de garantizar una visión interdisciplinaria y la preparación para el trabajo en equipo.
En este año, los alumnos se introducen a la práctica de disciplinas como la costura y el patronaje, y a la exploración del textil, así como al estudio y análisis del marco teórico e histórico de la moda.


Color
Visual language and programming
Line, observation and structure
Photographic and digital image I
Film analysis
Understanding and creating texts I
Patronage and sewing workshop I


Volume, observation and structure
Photographic and digital image II
Understanding and creating texts II
Aesthetic and design concepts
Creative processes
Pattern and Sewing Workshop II
Textile workshop: Introduction
Fashion’s history


Los alumnos refuerzan la metodología de investigación y de conceptualización del tema, y el análisis de un problema, así como el uso del diseño como herramienta de resolución.
Adquieren herramientas prácticas que fomentan la comprensión del volúmen y la silueta de moda, y el óptimo uso de materiales, muchos de los cuales son generados durante los cursos. De igual forma, se fomenta la relación entre el diseño y la industria, así como el acercamiento y comprensión de una marca de moda y sus necesidades, así como las de sus clientes.


Digital media
Sound time
Theories of design
Patronage and sewing workshop III
Workshop on modeling in mannequin I
Taller textile: plain woven
Visual communication and fashion I
Fashion design: introduction
Fashion drawing: figurine


Documentation
Poetry and design
Management of creative companies
Patronage and sewing workshop IV
Manual plotting
Textile workshop: knitwear
Fashion design: innovation and trends
Contemporary fashion
Fashion drawing: illustration


Durante este año se inicia con prácticas de mayor complejidad que refuerzan la importancia de la investigación y la metodología, y en las que se involucran de manera interdisciplinaria la creación del textil y la moda, mediante la conceptualización y generación de mini colecciones.
Se enfatiza la importancia de la comunicación visual y escrita tanto al interior como hacia el exterior de la empresa de moda; y el conocimiento de áreas complementarias como la mercadotecnia y la gestión. Son fundamentales los procesos de experimentación, así como de gran relevancia las referencias al lenguaje del textil y la indumentaria en México.


Transdisciplinary analysis of the image
Marketing and competitiveness
Workshop on pattern and sewing V
Modeling workshop on mannequin II
Digital plotting I
Fashion design: experimentation
Textile workshop: experimentation and finishing
Accessory workshop
Visual communication and fashion II


Sustainable culture
Design and management of projects
Patronage and sewing workshop VI
Digital plotting II
Textile workshop: stamping processes
Fashion design: planning and costs
Dress and textile. Mexican culture


En los últimos dos semestres de la licenciatura se desarrolla una propuesta final de colección, que integre todos los conocimientos adquiridos y habilidades desarrolladas durante los años anteriores. La investigación para dicho proyecto incluye: textiles, target, precios, historia, patronaje, construcción de prendas y estilismo. Adicionalmente se desarrolla un lookbook de la colección, así como empaque, tarjetas de presentación y CV.
Al finalizar se presenta al público la colección, junto con un portafolio de trabajo físico y digital, e inicia el desarrollo del proyecto escrito para su titulación.


Terminal project I
Product design
Fashion drawing: technical and experimental
Prototyping workshop I


Terminal II project
Materials and brands
Portfolio and professional relationships
Prototyping workshop II

Projects Textile and Fashion Design

OUVERTURE#1
Mercedes-Benz
Fashion Week 2013

Exposición Procesos
2015

Tsusumu
Ma. Fernanda Ortega 2015

Dementia
Fernanda Morales 2015

Sens
Michelle Zaga 2015

CENTRO única universidad
no europea en
Graduate Fashion Week
London 2015

Christian Louboutin
conferencia en CENTRO
2010

Charla con Diane Pernet,
fundadora y directora de ASVOFF
2014

OUVERTURE#2
Mercedes-Benz
Fashion Week 2014

CENTRO y Brantano juntos
Vogue Fashion Night Out 2013