Undergraduate in Design in Digital Media
Official course registration, RVOE N° 20160722 | September 30, 2016

The Digital Media undergraduate degree program trains creative directors in applied computer sciences for the arts, audiovisual media and interaction design.

In these contexts, human-computer interaction requires cross-disciplinary experts with in-depth knowledge of human elements (arts, design and communication) as well as expertise in computer devices and systems (programming, and a working knowledge of electronics and engineering). The collaborative approach gives students the opportunity to develops skills as directors, and to work as part of a team in various disciplines. It also enables them to create their own personal language as graphic artists working on creative coding, digital illustrators, 2D/3D illustrators, interaction/videogame designers or programmers, electronic artists, creatives in technological innovation labs, among other professions.

Graduates from this program will be able to conceive, develop and produce projects for creative industries with a wide range of applications such as animation, film and videogame productions, concert and show automation based on kinetic and video mapping, teaching software for publishing companies, virtual/augmented reality software for haptic technologies, in digital, branding and advertising agencies.

After completing the course students will have a world-class portfolio and a strong network of industry connections.


Las asignaturas son comunes a las otras licenciaturas, comienza la formación humanística del alumno y se forman habilidades como la observación, análisis y síntesis visual y la coordinación visual motriz para la representación.
En este año también se forman destrezas específicas de la carrera como la inteligencia lógica o procedural para el diseño, las bases del pensamiento computacional y la programación. Durante estos dos semestres se hace especial énfasis en la creación de imagen 2D, 3D y su concreción en gráficas, ilustraciones, fotografías, modelos, maquetas y ejercicios interactivos básicos.


Color
Visual language and programming
Line, observation and structure
Photographic and digital image I
Film analysis
Understanding and creating texts I
2D and 3D vector drawing and geometry
Programming: graphic and procedural design


Volume and programming language
Volume, observation and structure
Photographic and digital image II
Understanding and creating texts II
Aesthetic and design concepts
Creative processes
3D Design
Programming: volume, 3D space and procedural design


El alumno desarrolla destrezas para la creación de imagen en movimiento, diseño sonoro, diseño de interacción, creación de interfaces de usuario, programación y computo físico.
En el 3er semestre el énfasis está en la creación de animaciones e interfaces gráficas: videos digitales, animaciones 2D, sitios web, interactivos y videojuegos; el 4to semestre pone el énfasis en el desarrollo de interfaces físicas: juguetes interactivos, dispositivos, prototipado y fabricación digital. Durante este año comienza la etapa de profesionalización del alumno por lo que las asignaturas se integran en un proyecto semestral que suma a la solución del problema planteado, diseño de marca y estrategias de comunicación.


Digital media
Theories of design
Sound time
Informational design and user experience
Rhetoric and audiovisual graphic message
2D animation
Audiovisual language
Programming: interaction and graphical interface
Audio language and audio principles


Documentation
Architecture and city
Management of creative companies
Typography and digital media
3D Animation
Programming: visual math
And optimization of the creative process
Programming: physical computation
Prototyping and digital manufacturing
Electronics for design and digital media


Cambia la escala de aplicaciones de la tecnología, durante el 5to semestre se explora con el alumno la relación entre cómputo afectivo y escala arquitectónica: video mapping, instalaciones interactivas, arquitectura líquida, indoor location, son algunas áreas de investigación; el alumno desarrolla espectáculos automatizados, control de iluminación, instalaciones interactivas, cinética escénica y animación procedural 2D/3D. El 6to semestre hace énfasis en el cruce entre cómputo afectivo, espacio social y redes: páginas web colaborativas, videojuegos multiusuarios, diseño de experiencias transmedia, etc. Durante este año se profundiza en capacidades de producción, por lo que los alumnos desarrollan el proyecto semestral en equipos que integran las fortalezas disciplinares individuales.


Transdisciplinary analysis of the image
Marketing and competitiveness
Analog-digital illustration
Digital composition and post production
Programming: 3D procedural animation Programming: 2D procedural animation
Physical kinetics
Archeology of the media: science and technology in art and design contexts


Sustainable culture
Design and management of projects
Data visualization
Sonification of data
Narrative transitive and procedural means interconnected
Programming: audiovisual media for computer networks
Programming: social space and computational networks
Transmedia identity design


Durante el 7mo semestre se exploran narrativas de inmersión e interacción; el estudiante desarrolla videojuegos de realidad virtual/aumentada, video 360º y no lineal, y aplicaciones experimentales de medios hápticos que extienden lo visual y lo auditivo a sensaciones como el tacto, el equilibrio del cuerpo, la temperatura, etc.
Además profundizan en competencias para la inserción en la industria a través del contacto con el ámbito laboral y destrezas de gestión de una agencia digital. Durante el último semestre se produce el proyecto de titulación desarrollado en equipo, vinculado a una de las áreas de interacción y medios digitales de la licenciatura.


Advertising transmedia
Literary creation in digital media
Programming: immersion and artificial intelligence
Management of a digital agency
Terminal project: methodology
Economy and digital culture
Narrative for computer simulation systems


Proyecto terminal: asesoría en programación y soluciones procedurales
Proyecto terminal: asesoría en diseño de experiencias de usuarios
Proyecto terminal: asesoría en cómputo físico y fabricación digital
Proyecto terminal: investigación y diseño editorial

Projects Design in Digital Media

Abierto Mexicano
de Diseño 2014

Ilustraciones de los pasos
del personaje de un videojuego

Modelado 3D Procedural
para impresión 3D, realizado
en Processing

Movies.
Interpretación de palabras
en modelado 3D

Films.
Interpretación de palabras
en modelado 3D

Animación, Teaser Año Uno.
Premio Quórum 2013

Animación, Teaser Año Uno.
Premio Quórum 2013

Animación, Teaser Año Uno.
Premio Quórum 2013

Animación, Teaser Año Uno.
Premio Quórum 2013

Traza urbana.
Feria MACO 2014